wtorek, 23 kwietnia 2019

Brałem udział w Wyścigu 24h LeMans.


Wyścig FIM EWC 24h w LeMans jest wyzwaniem dla ludzi i motocykli. Nie bez powodu uznawany jest za jeden z najtrudniejszych wyścigów na świecie. Jego nie przewidywalność i mordercza natura jest powodem tego, że wiele ekip, nawet tych uznawanych za faworytów, nie dojeżdża do mety. Moja rola na tym wyścigu opierała się na byciu mechanikiem. Praca przy wyścigach różni się jednak od tej w warsztacie. Co takiego dokładnie tam robiłem? Od początku.

czwartek, 11 kwietnia 2019

Wiedza około-torowa; #02 Przygotowanie motocykla do jazdy ''część1''


Często słyszy się, ''kupmy jakiś dojechany motocykl, będzie na tor''. Nie tędy jednak droga. Na torze mocniej przyspieszamy i mocniej hamujemy, złożenia są większe. Ustalmy, więc że maszyna musi być do zadania, jakim jest sportowa jazda dobrze przygotowana. Poradnik, co należy zrobić jest uniwersalny - na drodze też się sprawdzi. Chodzi o to, żebyś za-sponsorował jednośladowi spa, wtedy na samym torze będziesz skupiał się na jeździe, a nie kręceniu śrubami. Podzielę motocykl na trzy części. Przednia część obejmująca zawieszenie, kierownice, koło, hamulce itd. Środkowa część obejmująca silnik, układ paliwowy, układ chłodzenia, układ napędu itd. Tylna część obejmująca zawieszenie, wahacz, koło itd. Dziś skupie się na części pierwszej a następne w kolejnych artykułach serii.

sobota, 6 kwietnia 2019

Czego potrzebujesz, by zaplanować strategie na wyścig Mistrzostw Świata?


Testy to ważny etap przygotowań. Przepracowane tam godziny mają pomóc nam na starcie w wyścigu. Mamy przecież wystartować w Mistrzostwach Świata EWC. Druga runda odbywa się na torze w Le Mans. Jest to jedna z najtrudniejszych imprez motorsportowych. Opowiem wam, na czym polega rola zespołu na takich testach.

środa, 20 marca 2019

Wiedza około-torowa; #01 Wszystko zaczyna się od pomysłu

Co muszę wiedzieć, zanim odwiedzę tor wyścigowy?

Mamy dwie możliwości do wyboru: tor kartingowy i tor wyścigowy. Różnią się one długością okrążenia i szerokością nitki toru. Na dużym obiekcie mamy do czynienia z wysoką prędkością. Będziemy zmuszeni dużo mocniej hamować i szybkość w zakrętach będzie znacznie wyższa. Myślę, że głównie interesuje was wybranie się na ten większy obiekt służący do ścigania się na motocyklach. Oczywiście nie ma nic złego w jeździe na torach kartingowych. Jest to nawet niezły sposób na treningi na takich torach i dobrze jest od takiego zacząć. Sprawdzimy, czy nam się spodoba. Beztroska atmosfera i luz panujący na tego typu obiektach pomaga stawiać pierwsze kroki w mniej stresujących warunkach i przy niezłej zabawie. Większość formalności na torze kartingowym wyglądają tak, że płacimy za każdą godzinę jazdy. Ale o tym, kiedy indziej. Na większym odpowiedniku mamy też znacznie więcej do ogarnięcia.

poniedziałek, 18 marca 2019

Wiedza około-torowa; #00 Pilot

Sama myśl, że po raz pierwszy wybieramy się na tor wyścigowy, przyspiesza bicie serca. Chcemy przecież, żeby nasz pierwszy raz był idealny. A jeśli nam się spodoba co dalej? Jak przygotować motocykl, w co zainwestować najpierw itp. Źródeł, w których możemy szukać dobrych porad, jest bardzo niewiele i nie wszystkie odpowiednio wyczerpują temat. Od mojej pierwszej wizyt na torze minęło już ładnych kilka lat, a niewiele się zmieniło w tej dziedzinie. Postanowiłem więc napisać serie artykułów z wiedzy około-torowej. Istnieje wiele powodów, dla których odwiedzamy tor wyścigowy. Każdy motocyklista jest na innym poziomie. Wiedza, której aktualnie potrzebuje, może być zupełnie inna. Chcę się skupić na wielu różnych tematach. Myślę, że każdy znajdzie coś dla siebie. Każdy artykuł będzie dotykał innego zagadnienia. Tutaj też prośba do was, jeśli na jakiś temat chcesz się czegoś dowiedzieć, potrzebujesz rady dotyczące konkretnej sprawy, pisz do mnie. Będzie to pożyteczna wiedza dla mnie, co aktualnie Wam potrzeba i że wiedza, z którą się dziele faktycznie jest pomocna.